Networking kan være med til at gøre livet en anelse lettere. Det er en mulighed for at få sparring med andre, få ny nyttig information eller en mulighed for at få et nyt job. Det er ofte de tætte kontakter du har som gør, at du får et eventuelt nyt job, hvilket gør det vigtigt at du værdsætter dem. Hold kontakten. Det at få udvidet dit professionelle netværk, kan være afgørende senere i din karriere. Genopfrisk dine gamle kontakter. Jo flere kontakter jo bedre, i hvert fald af dine tætte kontakter.

 

Sådan gør du:

 

  • Genopfrisk gamle kontakter.


    Hvis du tidligere har haft nogle kontakter, men ikke har opretholdt kontakten, bør du hive dem op af gemmerne. Det kan gavne din nuværende situation, eller din fremadrettede situation. Du kender i forvejen lidt til kontakten, men der kan være sket mange ting siden i sidst havde kontakt, så træd varsomt.

 

  • Hold kontakten.


    Det kan være fornuftigt at opretholde de tætte kontakter, da det skaber det tætte netværk. Det tætte netværk er ofte det vigtigste i forhold til vigtig information og for nye jobmuligheder. Hvis du opretholder kontakten, så slipper du for at skulle genopfriske dine gamle kontakter.

 

  • Smil.


    Sørg for at være venskabelig og smil, men samtidig være professionel og få det ud af mødet som du egentlig gerne vil, nemlig at networke. Få sparring, nyttig information og sørg for at opretholde den gode venskabelige tilgang.

 

  • Tilbyd din hjælp.


    Hvis du kan hjælpe din kontakt uden at bruge meget tid på det, så gør det. Det er med til at styrke jeres forhold, og dermed kan kontakten også være tilbøjelig til at give noget igen. Du viser at du har lyst til at skabe en relation til personen, og det er noget som kan være afgørende i jeres relation til hinanden. Det kan være at tjenesten ikke betyder det store nu og her, men senere hen, når i får brug for hinanden kan det være afgørende at du har udvist engagement og venlighed.

 

  • Vær nysgerrig.


    Når du skal networke, skal du være professionel. Det kan være en god ide at tale til mulige kontakter, som du gerne selv vil tales til. Du skal være nysgerrig og spørge ind til personen, uden at det lyder som om at du udspørger personen for at få information. Du kan eventuelt tilbyde din egen hjælp før, at du spørger om kontakten kan hjælpe dig.

 

  • Førstehåndsindtryk.


    Dit førstehåndsindtryk er afgørende for om en mulig kontakt, overhovedet har lyst til at bruge sin tid på dig. Derfor kan det være en god ide, at gøre opmærksom på sig selv, men hold det kort, så du ikke lyder selvcentreret. Hold det kort, og spørg derefter ind til kontakten.

 

Hvorfor er det så vigtigt?

 

Networking er med til at skabe resultater, både for dig og den virksomhed du arbejder i. Networking kan også være med til at gøre det sjovere at arbejde, da de relationer som du skaber, kan give dig viden. Din viden kan du så give videre til dine kollegaer, samt benytte den når du udarbejder opgaver. Disse to faktorer kan derfor skabe bedre resultater for virksomheden.

 

Et bredt netværk kan være rigtig godt for dig, både i din nuværende virksomhed, men også senere hen. Jo bredere netværk du har, jo større sandsynlighed er der for at du eventuelt kan finde et nyt job igennem der. Netværk kan for mange være yderst nødvendigt.

 

Referencer

 

Gaden S.
Lederweb.
21. November 2014.
6 tips til at få succes med networking.
Link: https://www.lederweb.dk/artikler/6-tips-til-at-faa-succes-med-networking/

 

Forbes.
23. April 2018.
10 Networking Tips To Help You Make A Great First Impression At An Event.
Link: https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2018/04/23/10-networking-tips-to-help-you-make-a-great-first-impression-at-an-event/#285a94a5301b

Pin It on Pinterest

Share This