Er du en af de mange kandidater, som tænker de værst tænkelige scenarier før en jobsamtale?

  • ”Kan de mon lide mig?”
  • ”Der er sikkert nogle andre kandidater der er bedre end mig”
  • ”Jeg får ikke jobbet”

Der går ofte mange tanker gennem hovedet, når man skal til jobsamtale. Det er både godt og dårligt. Man bør være en smule nervøs, da det får én til at reagere hurtigere fordi, at man er fyldt med adrenalin. Det er ikke let at være til jobsamtale. Nogle tror, at de har fået jobbet alene ved, at de er blevet ringet op og er kommet til samtale. Det er sjældent tilfældet. Der er en masse faktorer, du skal kigge på inden jobsamtalen.

Det er vigtigt, at du tænker over, at du ikke er den eneste der skal til jobsamtale samme sted som dig. Dét at du er selvsikker og udstråler selvtillid er godt, men du må ikke udstråle arrogance til samtalen. Pas på at det ikke overskygger hvem du egentlig er, og lad det ikke gå udover dit forarbejde. Du skal skille dig ud. Forbered dig ved at kigge dit materiale igennem – altså dit cv og din ansøgning – derudover kan du undersøge om der er nogle erfaringer du har, som ville være ekstra gode at fremhæve til samtalen, uden at det bliver en gentagelse af din ansøgning. Det viser meget om dig, at du har sat dig ind i både virksomheden og selve samtalen. Det viser, at du gerne vil dem og jobbet.

Vi har sat nogle råd op, som gør dig skarp til jobsamtalen:


  • Du skal være præsentabel.
  • Du skal være professionel, glad og oplagt.
  • Du skal være motiveret for samtalen og jobbet.
  • Du skal være imødekommende.
  • Kend de mål virksomheden stiller til dig.
  • Vær nysgerrig.
  • Du skal kende til dine stærke og svage sider.
    • Vær professionel omkring dine svage sider, og vær fokuseret på at få arbejdet med disse.

Nogle virksomheder tager kun den mængde personer ind som der er stillinger, da de i forvejen har besluttet sig. Her bruger de alligevel jobsamtalen, til at vurdere dig, for hvis ikke du kan stå inde for det du har skrevet i dit CV og din ansøgning, kan det komme frem til jobsamtalen. Hvis det sker, vil du formentlig ikke få jobbet.


”Hvorfor får jeg ikke job, på trods af at jeg kommer til samtale?”


Det at være kaldt til en jobsamtale af en potentiel arbejdsgiver, giver ofte splittede følelser. Det kan give dig energi og selvtillid, men det kan samtidig gøre dig nervøs og utilpas. Det at din krop er spændt op med selvtillid over, at du er kommet langt i processen frem for mange andre ansøgere, betyder noget. Det får din holdning til at være bedre, i forhold til hvis du er trist og ked af det. Det gør dig i bedre humør, og netop humøret kan være med til at give dig jobbet.

Det at du føler dig energisk og får selvtillid er altså meget vigtigt, da det er med til at vise dig fra din bedste side. Du skal nemlig vise at du vil virksomheden, og at det er dig de vil have. Brug din energi fornuftigt. Brug din energi til, at vise dig selv fra din bedste side.

En virksomhed vil ofte kigge på, om du er præsentabel i dit tøj og dit generelle udtryk. Det gør de blandt andet fordi, at de gerne vil præsentere virksomheden på bedst mulig måde. Det er samtidig vigtigt, at du føler dig tilpas. Mange virksomheder har ikke en dresscode på arbejdspladsen, da de gerne vil have at medarbejderne føler sig tilpas. Derfor kommer det hurtigt til udtryk, hvis du ikke føler dig tilpas. Større virksomheder benytter sig dog ofte af dresscodes, da de ofte handler med internationale virksomheder.

Et af de råd vi giver, er at man skal vide hvad virksomheden kan forvente ved hjælp af din arbejdskraft. Du skal beskrive hvad du kan, og hvorfor du kan det – via erfaring fra tidligere arbejde. På den måde får virksomheden et tydeligt billede af, at du kan løse de stillede opgaver og at du samtidig er motiveret for det. Hvis virksomheden på forhånd ved, at du har løst lignende opgaver eller haft omgang med det, vil de se det som en positiv egenskab, da det gør arbejdet nemmere for dem i form af, at de ikke behøver at give nær så meget vejledning.

En faktor som mange mennesker har svært ved, er at finde på svage sider omkring dem selv. Alle mennesker har svage sider. Det er dog ikke alle der kender sine eller i hvert fald tør at stå inde for dem. Det er vigtigt for en virksomhed at kende dine svage sider, for på den måde kan de hjælpe både dig og virksomheden selv. Virksomheder ser nødvendigvis ikke dine svage sider, som en svag side for dem.

Personligt skulle jeg spørges en del gange om, hvad mine svage sider var. Det var ikke sjovt, at give afkald på noget jeg følte var personligt. Jeg følte at jeg blev sårbar, i form af at jeg sagde noget som jeg følte var negativt om mig selv, og at virksomheden efterfølgende på ingen måde ville have mig. Lige omvendt blev det. Virksomhederne kan spørge til dine svage sider, og ofte gør de det for at vurdere din selverkendelse. Hvis du siger at du ingen svagheder har, vil du samtidig give udtryk for at du ingen selverkendelse har.

Oplevelser kan være afgørende


Er du en person som er aktiv, og som ofte bevæger sig ud i vilde situationer? Det kan også være at du er en person som har rejst meget, og i længere tid? Dette er eksempler på oplevelser som kommer fra din fritid, men som i dit arbejdsliv kan give dig et forspring.

Det siger meget om en person, hvad man før hen har lavet samt hvilke erfaringer man har støvet op. Har du rejst meget, kan det vise at du kan arbejde selvstændigt samt at du har lyst til at opleve og prøve nye ting.

Det er vigtigt for en virksomhed, at du vil dem, og hvis du før har været nysgerrig på nye ting, er du det formentlig stadig. Hvis du er træner for et fodboldhold, skal du også huske at dele det med virksomheden. Det viser at du interessere dig for andre, og at du kan holde styr på mange mennesker på samme tid. Det er altså egenskaber man muligvis ikke tænker at man besidder, men som for en virksomhed kan være altafgørende for, om det er dig de vil have. Hvis dig, din kone og to børn har boet i udlandet, er det også en faktor som siger mere end du aner om dig. Oplevelserne behøver ikke at være nye. Det kan også være fra da du var ung.

Det behøver ikke kun at være arbejdsrelateret som oplevelser kan give noget til virksomheden, men derimod det sociale liv på arbejdspladsen. Der er mange oplevelser og egenskaber man besidder, som man ikke regner med – husk dem.

Var det det?


Ikke helt. Det er forskelligt hvad virksomheder efterspørger, og hvordan jobstillingerne lyder. Derfor skal du tænke over, hvad netop den virksomhed du søger i, ønsker. Du skal derfor fokusere på den specifikke virksomhed, og have dine tanker på hvad du skal fremhæve om dig selv ud fra det. Indholdet i dette blogindlæg er skrevet om generelle råd, som er vigtige at følge, men derfor skal jobsamtalen stadig specificeres til den enkelte virksomhed og stilling.

Et hurtigt tip hertil sidst – benyt dig af noget som mange kender til – charme, selvtillid og lækkert hår.

Hvis ikke du allerede har hentet vores app (MeeW – Job. Opgaver. Social.), så gør dig selv den tjeneste – det kan jo være, at du kan finde dit nye job der.

 

Pin It on Pinterest

Share This