Stress er blevet en næsten daglig udtalelse, da det rammer mange mennesker i erhvervslivet. Mange betegner stress som en sygdom, men egentlig er det ikke en sygdom. Hvis man har stress, er der dog stor risiko for at blive syg. Stress kan påvirke immunforsvaret, og derved medføre flere forskellige sygdomme. Rigtigt mange mennesker har været påvirket af stress, men måske kun en kortvarig slags.
 
 
Det er vigtigt at forstå, at stress ikke kun skal forbindes med noget negativt. Kortvarig stress kan være med til at gøre dig mere oplagt, opmærksom og effektiv. Det kan være med til at gøre, at du når at udføre mere arbejde end du plejer, uden at du bliver påvirket negativt af det. Den langvarige stress er endnu vigtigere at forstå og være opmærksom på, da det er den form for stress der påvirker dig negativt. Langvarig stress kan have mange følger, blandt andet søvnproblemer, mindre social end du plejer samt et svækket immunforsvar, som kan gøre dig yderligere syg.
 
 

Føler du dig nogle gange stresset?

Det er normalt at føle sig stresset, det gør rigtig mange mennesker ofte. Som skrevet i indledningen, er der ikke noget galt i at være kortvarigt stresset. Tværtimod – det kan gøre dig mere oplagt og effektiv, hvilket kan være med til at gøre hverdagen bedre. Det er vigtigt, at du er opmærksom på din kortvarige stress. Hvis ikke du er det, kan det resulterer i langvarig stress. En fleksibel arbejdsplads, er med til at gøre det nemmere at kunne komme ind i den kortvarige stress for en kort periode. Hvis virksomheden misbruger din fleksibilitet, og forventer at du skal nå mere end du plejer i en længere periode, vil det i sidste ende ramme både virksomheden og dig. Virksomheden mister din arbejdskraft for en periode, og du mister dit arbejde for en periode.

Hvis den virksomhed, som du arbejder i tværtimod er fleksible i forhold til dens ansatte, så vil det berører dig og kollegaerne i en grad, hvor i vil have nemmere ved at prioritere jeres tid. Det kan medføre at i ikke bliver stresset, samt at i har mere lyst til at arbejde, fordi at i ikke er tvunget til at være der på fastlagte timer. En af følgerne er dog, at man kan gå glip af det sociale. Derfor er det vigtigt, at man holder hinanden op på dette.

At være stresset, behøver ikke at være forårsaget på grund af arbejde. Der er flere faktorer som spiller ind. Dit private liv har også en betydning for din stress. Det kan være med til at forbedre dine stress symptomer, men derimod også være med til at forværre dem. Hvis dit barn har været syg i en længere periode, og at din arbejdsplads samtidig har gang i flere ting end de plejer, vil det være en faktor er med til at gøre dig yderligere stresset. Det kan også være hvis du lige er gået fra din kæreste, og det fylder en del i dit liv. Samtidig har du måske lige fået et nyt arbejde, hvilket gør at du har mange bolde i luften samtidig med dit private liv.

 
 
 

Lisbeth Fruensgaard er stresscoach, og har på sin hjemmeside udarbejdet et blogindlæg, der handler om hvordan stress kan påvirke dig fra start til slut, og hvordan kroppen kan reagere. Hvis du har lyst til at se eksempler på situationer, hvor stress påvirker kroppen, kan du finde et link til hendes hjemmeside i bunden af dette indlæg.

Symptomer du skal være opmærksom på ved langvarig stress:

  • Uro i kroppen.
  • Hovedpine.
  • Vægttab.
  • Mindre lyst til sex.
  • Nedsat immunforsvar.
  • Hjertebanken.
  • Ændring af din personlighed.
  • Maveproblemer.


Hvordan er din arbejdsplads forhold til stress?

Virksomhedernes vigtigste redskab er deres medarbejdere. Alle virksomheder bør værne om sine medarbejdere – det gør de for det meste også. Nogle af de ting som virksomhederne glemmer er manglende vejledning til medarbejderne, overarbejde, færre pauser, ingen sociale aktiviteter, hård tone på arbejdspladsen samt mange flere. Det er punkter som nogle vil finde indlysende, men ofte er det disse som virksomhederne glemmer. Stress kan alle i virksomheden blive ramt af, hvilket gør at stressen kan blive sendt videre fra de højt stillede til de lavere stillede. Det kan eksempelvis være den hårde tone, som bliver ført videre til en medarbejder. Det kan også være manglende vejledning, da chefen har for mange opgaver at tage sig til, hvilket gør at han ikke har tid til at vejlede. Det kan være en ond cirkel, når stress rammer arbejdspladsen.

Noget som man dog skal huske, er at ledelsen ikke nødvendigvis kan se eller mærke hvordan du har det. Derfor er det vigtigt, at du ikke venter med at snakke med dem, hvis du mærker tegn på stress. Afdelingerne er ofte adskilt, og derfor kan det være svært for lederne, at mærke hvordan medarbejderne har det. Ledelsen har et ansvar, men det har medarbejderne også.

Hvad kan du gøre, hvis du oplever en kollega med stress?

En faktor som ofte hjælper, er hvis man har et godt socialt samvær på arbejdspladsen. Det kan være simple situationer som at spise frokost sammen, sommerfest eller at gå en tur ud og drikke kaffe efter arbejde. Det er ofte de små ting, som betyder en del. Hvis man befinder sig på grænsen til langvarig stress, kan det være svært at tage sig sammen til de små ting. Det gælder om at komme afsted, for i sidste ende er det en rar følelse, at være sammen med nogle, som man ikke bruger ret meget tid med privat. Det at være sammen med andre kan vække følelser, som at man betyder noget, der er andre der holder af mig, det har været en god dag og mange andre.

Hvis du oplever en kollega som har nogle stress symptomer, er det godt for både kollegaen og dig at i laver noget socialt. Du behøver ikke at invitere på aftensmad. Alene det at i spiser frokost sammen i frokoststuen på arbejdet, gør en stor forskel.

En anden faktor, er at en god trivsel på arbejdspladsen kræver en god dialog med hinanden. Spørg gerne ind til både arbejdsrelateret indhold samt privat indhold. Det gør at dialogen med kollegaer bliver mere interessant og åben.

Er der mere?

Stress har mange ansigter, hvilket gør det svært at opdage. Det kan være svært at sige, om man blot er syg, eller om man har fået stress. Arbejde og privatliv udgør en række konsekvenser for kroppen, og det kan både påvirke dig positivt og negativt. Arbejdspladsen kan være en kandidat til at være årsag til længerevarende stress. Derfor er det nødvendigt for både dig og din arbejdsplads, at der bliver taget hånd om det. Gør dig selv den tjeneste at hjælpe dig selv, og mærk efter.

 

Referencer


Har du lyst til at læse Lisbeth Fruensgaards blogindlæg, så klik på følgende link:

Fruensgaard L.
6. februar 2019
https://www.lisbethfruensgaard.dk/falder-du-ogsaa-stress-faelde/


Politiken har i samarbejde med Line Thornbjerg udarbejdet en artikel, hvori Line Thornbjerg fortæller om hendes erfaringer omkring det, at undgå stress. Klik på følgende link, hvis du har interesse i at finde ud af hvordan du undgår stress:

Thornbjerg L.
Politiken
https://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmarked/art5576805/Sådan-undgår-du-stress-på-arbejdspladsen


Følgende link er en samling over symptomer på stress, delt op i tre emner (dig selv, en kollega og arbejdspladsen):

Prosa
https://www.prosa.dk/raad-og-svar/arbejdsmiljoe/stress/symptomer-paa-stress/

 

 

Pin It on Pinterest

Share This